Ter promotie van de Belgische hop werd in september 2011 het logo “Belgische hop – Belgian hops” of “Houblon Belge – Belgian hops” ontwikkeld en gelanceerd naar aanleiding van de streekmarkt “Tournée générale”, nu “Lekker Westhoeks” genoemd. Brouwerijen die in België geteelde hop gebruiken bij het brouwen van hun kwaliteitsbieren kunnen vanaf dan extra in de verf gezet worden door het plaatsen van dit logo op het etiket van hun bierflesjes, dit als promotie. De belangrijkste voorwaarde voor dit gebruik is dat de brouwer officieel erkent dat minstens de helft van de gebruikte hop voor dat bier van Belgische oorsprong is.
In januari 2017 werd een variant van het logo “Belgische hop – Belgian hops” of “Houblon Belge – Belgian Hops” ontwikkeld, het gouden logo. De belangrijkste voorwaarde voor dit gebruik is dat de brouwer officieel erkent dat het bier met 100% Belgische hop gebrouwen wordt.
De hoptelers doen heel wat moeite om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de hop optimaal blijft. In 2017 ondertekenden de hoptelers een lastenboek met enkele kwaliteitsvoorwaarden om het logo "Belgische hop" te mogen gebruiken om hun hop te commercialiseren.
Kies een brouwerij op de kaart en ontdek welke bieren het logo "Belgische hop - Belgian Hops" of "Houblon Belge - Belgian hops" dragen.